semua karya dalam belog ini adalah hak milik badayu.blogspot.com.saya akan memberi credit kepada pemilik belog yang menjadi rujukan dalam belog saya ini.kerjasama anda moga Tuhan akan Rahmati.

Buka blog bukan nak menunjuk-nunjuk pada sesiapa, sekadar satu coretan agar segala kenangan diabadikan juga mengimbau kenangan BADAYU bersama keluarga dari kecil hingga dewasa moga dapat dikekalkan coretanku ini buat anak-anak mak tersayang n suamiku tercinta..tiada apa yang lebih kuat dari ingatan hanya melalui catatan jua adanya..

Wednesday, August 24, 2011

masak soto juadah berbuka..

ni pinggan aku sikit kan aku makan hehehe.. jgn percaya okeh xde maknanya..ni first round makan skit dulu kang kul 9 lebih makan lagi hehehe..bihun goreng lum bubuh lagi aku suka kalo dah buh kuah sup baru buh bihun goreng tu..krup krap rangup bihun tu..
disamping aweh-awehnye..ayam goreng,sambal kicap,bergedil,taugeh,daun sup/bawang,bawang goreng,kacang tanah,bihun goreng/suun goreng dan wajib ade nasi impit dan sup ayam.
minum ngan strawberry maduria..tak engat esoknye kene minum air gula sbb nak test ade kencing manis ke idak..keturunan mak n ayah xde..tapi misi kate kengkadang biler kandungan masuk minggu ke 28 sesetengah ibu mengandung yang takde sejarah kencing manis pun leh ade kencing manis sbb uri baby akan mengeluarkan hormon yang akan menghalang insulin untuk berfungsi dengan berkesan ..ntahle ape keputusannya aritu..idak pun deme telipon..gamaknye okeyle tu..kalo xok kene ambik darah 4 kali sehari kat jari..

kene minum air masak banyak2 tuk neutralkan balik kandungan air gula tu..


Diabetes Kehamilan atau biasanya dipanggil sebagai GDM
  • GDM biasanya dikesan pada minggu ke 24 hingga minggu ke 28 kehamilan dan berlaku kepada hampir 20 peratus wanita hamil setiap tahun. Jika tidak dirawat, GDM boleh menyebabkan komplikasi yang serius kepada ibu dan bayi yang dikandung.
  • GDM mungkin berlaku kerana anda sudah menghidap diabetes (paras glukosa darah yang tinggi) sebelum hamil dan ini telah menjadi lebih nyata akibat stres daripada kehamilan.
  • Walau bagaimanapun, lebih kurang 90 peratus daripada kes GDM terjadi apabila badan anda tidak berupaya untuk menggunakan insulin dengan berkesan (hormon yang dihasilkan oleh pankreas untuk membolehkan glukosa masuk ke dalam sel-sel badan) ketika kehamilan.
  • Ini mungkin terjadi disebabkan oleh plasenta (organ yang membekalkan zat pemakanan kepada bayi melalui tali pusat) mula mengeluarkan hormon-hormon yang menghalang insulin untuk berfungsi secara berkesan.
  • Plasenta anda akan membesar pada trimester kedua dan ketiga, di mana lebih banyak hormon penghalang dikeluarkan dan seterusnya menyebabkan rintangan yang lebih tinggi terhadap tindakan insulin.
  • Lazimnya, pankreas anda akan bertindak balas dengan menghasilkan insulin tambahan untuk menangani rintangan tersebut. Bagaimanapun, anda mungkin memerlukan lebih tiga kali ganda insulin dari keadaan biasa.
  • Hasilnya, glukosa yang diserapkan ke dalam sel-sel badan menjadi terlalu sedikit dan glukosa yang tertinggal di dalam aliran darah pula meningkat tinggi.

Berisiko tinggi menghidap GDM jika:
- Berumur 25 tahun atau lebih
- Ahli keluarga terdekat seperti ibu bapa atau adik-beradik, menghidap diabetes jenis 2
- Anda menghidap GDM ketika kehamilan yang lalu
- Anda mempunyai berat badan yang berlebihan sebelum anda hamil
- Anda pernah melahirkan bayi yang mati dalam kandungan atau melahirkan bayi yang mempunyai berat lebih 4kg ketika kehamilan terdahulu.

Bacaan di bawah 7.8 mmol/L biasanya dianggap normal untuk ujian cabaran glukosa ini tetapi doktor mungkin akan mengulangi ujian tersebut jika anda berisiko tinggi.
Jika paras glukosa darah anda tidak dalam lingkungan normal, anda akan dikehendaki mengambil OGTT untuk mengesahkan sama ada anda menghidapi GDM.

Sumber : Prof. Mustaffa Embong ialah Pakar Perunding Diabetes


ni hubby punye pinggan..dihujani dengan bihun goreng tu..time nak berbuka dah bubuh kuah sup langsung lupa nak snap gambo...ni menu wajib umah mak mertua raya pertama..seperiuk besor sup direneh tuk anak2 dan cucu-cucunyer..marvelous okey...
donut n pau kacang merah..sume buat sendiri okeh..ngan inti2 kacang tu wat sendiri..lama rupenye nak merebus kacang merah ni sampai jadi hancur..last2 dah nak kering skit aku angkat dan lenyek2 ngan tupperware plastik kacang merah tu terus dia hancur pastu tambah ayor n gula pastu tengek atas api tunggu kering skit then siap!..hehehehe fisrt time okeh menjadi jugak inti kacang merah ni..
alhamdulillah rezeki kami aritu..buat sikit2 dan tidak membazir.

No comments:

Post a Comment