semua karya dalam belog ini adalah hak milik badayu.blogspot.com.saya akan memberi credit kepada pemilik belog yang menjadi rujukan dalam belog saya ini.kerjasama anda moga Tuhan akan Rahmati.

Buka blog bukan nak menunjuk-nunjuk pada sesiapa, sekadar satu coretan agar segala kenangan diabadikan juga mengimbau kenangan BADAYU bersama keluarga dari kecil hingga dewasa moga dapat dikekalkan coretanku ini buat anak-anak mak tersayang n suamiku tercinta..tiada apa yang lebih kuat dari ingatan hanya melalui catatan jua adanya..

Tuesday, January 27, 2015

terapi minda..n jimat..



ni pokok yang mak tanam ni kat depan umah.semuanyer tanam dalam pasu jer.xde tanah.tanah depan umah rizab padang tp mak tnam pokok juge..hihi

sesaje menanam pokok disamping menjimatkan dan memudahkan mak tuk memasak kan.tanam cabai,daun kunyit,daun kari,serai n pegaga.seberang jalan ade mak tanam pokok pisang tapi xberbuah lagi rasanye dekat 2 tahun pokok tu my hubby tanam.tapi mungkin sbb tanahnye keras susah pokok pisang nak membesar.
seronok menanam bile tgok hasilnye.nak masak tomyam xyah nak bli serai,daun limau guna je bahan di rumah dapat juge jimat rm1-rm2.nak wat rendang pun de daun kunyitnye.

pokok cabai,mak tanam 2 pokok ade buahnye tapi semut itam suke menyerang n dok dalam tanah.mak tak suke gune racun. organik gitu..

 bayam ni dah banyak kali tuai,mak potong dari batang bayam je..nti die tumbuh balik..mak suke wat tumis ayor
 pegaga mintak benih dari kawan dan tanam haa suburnye..besor2 daun die..ambil segenggam pun pueh makan..
 pokok kesum
 daun kari

kunyit n pokok rambutan

No comments:

Post a Comment