semua karya dalam belog ini adalah hak milik badayu.blogspot.com.saya akan memberi credit kepada pemilik belog yang menjadi rujukan dalam belog saya ini.kerjasama anda moga Tuhan akan Rahmati.

Buka blog bukan nak menunjuk-nunjuk pada sesiapa, sekadar satu coretan agar segala kenangan diabadikan juga mengimbau kenangan BADAYU bersama keluarga dari kecil hingga dewasa moga dapat dikekalkan coretanku ini buat anak-anak mak tersayang n suamiku tercinta..tiada apa yang lebih kuat dari ingatan hanya melalui catatan jua adanya..

Wednesday, July 27, 2011

kuah doyan..permintaan anak-anakku

permintaan anak-anak aritu buat minta buat kuah doyan.i buat versi paling mudah je dan kurang manis.resipi main campak2 je tak de sukatan pun. nak terliur? ermm takde maknenye sbb dah abis dah.


versi terang

versi gelap (xde flash) same je sebenornye hehehe


bahan-bahan digunakan; mestilah ade buah doyannye
buahnya bak kucing gemok tido disorongkan bantal hahahaha...

sedap buahnye..
1 biji buah doyan tapi dibahagi dua- sebahagian masak kuah doyan sebahagian lagi mkn mentah
nk wangikan kuah lagi masukkan selai daun pandan..disimpul buh dlm periuk ngan santan + gula merah+ gula putih (pasir) + buah doyan yang diasingkan dengan bijinya..

pastu tengek atas api perlahan.then kacau-kacau.dah mengelegak dan rasa pun ok boleh tutup api.
pokok pisang yang i tanam dulu alhamdulillah dah kuarkan hasil..setelah menunggu hampir 2 tahun okeh baru nampak hasilnye.tak sia-sia penantianku..

nanti leh buat goreng pisang dengan hasil tanaman sendiri..
serai ni rasanye yang ke -3 kali i tanam..dah banyak kali tuai dan bagi kat jiran2..

No comments:

Post a Comment