semua karya dalam belog ini adalah hak milik badayu.blogspot.com.saya akan memberi credit kepada pemilik belog yang menjadi rujukan dalam belog saya ini.kerjasama anda moga Tuhan akan Rahmati.

Buka blog bukan nak menunjuk-nunjuk pada sesiapa, sekadar satu coretan agar segala kenangan diabadikan juga mengimbau kenangan BADAYU bersama keluarga dari kecil hingga dewasa moga dapat dikekalkan coretanku ini buat anak-anak mak tersayang n suamiku tercinta..tiada apa yang lebih kuat dari ingatan hanya melalui catatan jua adanya..

Thursday, October 3, 2013

bila mane kita banyak berkira-kira..


manusia bile banyak berkira-kira
ni hak aku,hanya aku yang punye
rumah aku yang bayar aku punye
anak aku yang lahirkan aku yang punye
penat keje  hak gaji aku yang punye
kete aku bayar aku yang punye
pegi outstation claim ni patut aku dapat
tak kira ni hak aku
hak aku yang punye..

tolong jangan berkira sgt 
kengkadang kite ni hanya merancang 
Tuhan menentukan
kengkadang diberi ujian kesusahan
bahkan kesenangan itu juga ujian

memang aku tak betah bicara
apelagi berkata berdepan muka
bile manusia terlalu berkira
kerna hidup hanya sementara saja
bukan boleh bawak mati itu semua

bila mane hubby kate penat abang je kena wat
kate kat die takpe bang rezeki abang nanti berkat
tengok hidup kite alhamdulillah kan
biarlah walaupun hak kita ditimpa
tapi kita tak 'sendirian'
bersabarlah ade ganjarannya

mainan dunia moga aku tak buta dlm menilai erti ringgit
sungguhpun banyak bukan semuanya hak kita
dalam itu ada hak orang lain
yang lebih memerlukan
Ya Allah jadikan aku sentiasa berperikemanusiaan
sebagai anak,sebagai isteri ,sebagai emak, juga sebagai insan

aku terkesan ngan drama sebabak minggu lalu
di depan mate, di telinga
bila mane anak sewenangnya
mengertak si bapa hilang hormatnya hilang silunya
moga kami dijauhkan dengan sikap sedemikian
sungguhpun berwang belum tentu menjamin kebahagiaan!

Bantulah kami Ya Allah dalam mendidik anak-anak kami..
Moga mereka menjadi insan solehah
Aminnn...

Alhamdulillah drama sebabak berakhir dengan kemaafan dari kedua pihak
berdamailah kalian
moga barakah nya sampai ke Jannah..




No comments:

Post a Comment