semua karya dalam belog ini adalah hak milik badayu.blogspot.com.saya akan memberi credit kepada pemilik belog yang menjadi rujukan dalam belog saya ini.kerjasama anda moga Tuhan akan Rahmati.

Buka blog bukan nak menunjuk-nunjuk pada sesiapa, sekadar satu coretan agar segala kenangan diabadikan juga mengimbau kenangan BADAYU bersama keluarga dari kecil hingga dewasa moga dapat dikekalkan coretanku ini buat anak-anak mak tersayang n suamiku tercinta..tiada apa yang lebih kuat dari ingatan hanya melalui catatan jua adanya..

Thursday, November 8, 2012

tak bersyukurkah aku?.....bile orang mengata..senangnya mulut mereka..



Anak yang Tiga


aku punya anak tiga
3 perempuan semuanya
1 girl,2 gegirl, n 3 gegirls
yang bongsu susah payah kumelahirkannya
belumpun sehari aku beranakkannya
kami berpisah didalam hospital yang sama
hati emak mane tak keruan dibuatnya
anak bongsuku nun diwad sana
aku pula diwad berlainan pula
aku dihantar ke wad tanpa anakku yang bongsu

2 hari sudah berlalu 
tak sepicingpun ku melelapkan mata
hanya berita daripada ayahmu
kuteringat anakku yang bongsu,
rindukan kamu anakku
kami berjumpa lepas aku discaj wad
ya Allah gebunya anakku
besarnya kamu dikalangan  bayi itu
terlupa beratmu 3.6kg!
juga putih sungguh kamu
berbeza sungguh dengan emak n ayahmu
anakku yang bongsu itu


hari satu,hari dua,hari tiga dan hari empat
berlalunya kami berdua didalam wad 
berstoking,berpantang di dalam wad 
menunggu perkabaran dari doktor pakar yang terlibat 
tibanya hari lima
rupanya kamu kena naik ambulance ke kedah
berjumpa dengan pakar bedah
kami bertiga mengiringimu juga ke kedah
emak ayah juga opahmu
maaf kakak-kakakmu tidak dapat mengiringimu
hutang budi yop n yong menjaga kakakmu
opss lupa opahmu mendapat kenalan baru
kerna menumpang kereta kite ke kedah

 
juga mengiringi anaknya yang menghidap penyakit 'hati'
bukan penyakit hati yang jahat itu (dengki,cemburu,mulut laser)
tapi penyakit hati dari bayi lagi
hebatnya dugaan ibu ini dariku
anaknya sudah 7 tahun begitu
ke kedah,ke selayang ke taiping juga ke ipoh
follow up mengikut diminta 
demi anak yang tercinta

dan bile sesedap mulut orang mengata
kecian kat ko xde anak lelaki kan?
serius shitt je aku rase
cam nak lempang je pompuan mulut yang mengata
setelah ape yang aku lalui dan diduga
sungguh sedih aku di ngatanya
maka air mateku juga mengalir akhirnya
dikalangan ramai pula sesedap mulutnya dikata kite
mmg aku tak kuasa nak melawan katanya
aku ini insan yang pendiam
redha saja terima kutukan berbisa


hello....
please tak perlulah  kalian nak berbangga 
dengan ape yang kalian ade
andai anda kaye punya harta
juga anak berderet yang berjaya
belum tentu juga kite ke syurga
anak lelaki ke anak perempuan ke yang ko ade
ingatlah hidup ini sementara
bile-bile je yang Maha Esa Maha Berkuasa
boleh tarik ape yang ko ade

jagalah keluarga kite sendiri ye wahai saudara
hidup ini penuh pancaroba
lelaki ke perempuan ke same aje
nak mendidiknya bukan senang saudara
tak perlu lah nak mengata wahai saudara
kepada insan lain juga
andai tiada jodoh,miskin,tiada anak,tak cantik,
itu bukan kemahuan tiap insan didunia
insan juga punya impian,
mahukan kemahuan dicapai
namun Allah, hanya Dia Maha Hebat
juga yang telah menentukannya
untuk tiap insan di dunia

iye aku syukur
syukur ke hadrat Illahi
aku dikurnia anak yang tiga
tiganya perempuan
ianya ditakdirkan untukku
mmg bukan senang untukku mendidik mereka
tambahan pula aku wanita bekerjaya
please aku bekerja bukan mengejar harta dunia
aku membantu keluargaku juga
jadinya tak perlu persoal takdir ini untukku
sesungguhnya aku sendiri pun tak tahu
mungkin ade hikmah disebaliknya....



Add caption

kakak-kakakmu melihat dari tingkap shj..




hospital sultanah bahiyah menjadi kenangan kami...

Add caption

No comments:

Post a Comment